Nintendo har gjort många spelkonsoler genom årens lopp. En av de mer kända konsolerna som de har tillverkat är ju förstås Nintendo Wii som blev en riktigt stor succé och en hit när det begav sig. Nintendo Wii är än så länge Nintendos mest sålda stationära konsol någonsin med drygt 100 miljoner sålda exemplar världen över. Men alla konsoler från Nintendo har det inte alls gått lika fint för om man blicka tillbaka. Betydligt sämre gick det för den konsol som vi nu tar oss en lite närmare titt på, nämligen Nintendo Gamecube.
Nintendo Gamecube hade sin urpremiär i Japan under den tidiga hösten år 2001 och konsolen släpptes några månader senare i USA under slutet av hösten år 2001. Däremot drog det ut på tiden rejält innan konsolen lanserades i Europa. Våren 2002 hade nästan hunnit bli sommar innan Gamecube slutligen fick premiär i Sverige och stora delar av övriga Europa i början av maj år 2002.
Någon succé blev det dock inte riktigt. Gamecube sålde helt okej i början men snart började försäljningen svika och svikta. Kanske berodde det på att det saknades ett nytt Mario – spel vid lanseringen. Istället valde Nintendo att släppa Luigi’s Mansion, ett småtrevligt äventyrsspel med mycket charm där Marios lite mer nervösa och lättskrämda bror letar efter Mario i en kuslig herrgård. Spelet blev varken en kritikerfavorit eller någon succé bland spelarna och sålde helt okej men inte i närheten av Nintendo 64:s (Nintendos föregående konsol) flaggskepp Super Mario 64:s försäljningssiffror. Super Mario 64 räknas även som en av Nintendos stora klassiker, medan Luigi’s Mansion snarare ha gått till spelhistorien som en rolig bagatell.
Gamecube hade andra lanseringsspel också, men det saknade ett definitivt succéspel som kunde sälja konsolen på bred front. Visserligen blev Super Smash Bros Melee mycket populärt men det var mer ett spel för hardcorespelare som redan gillade Nintendo mycket och hade spelat den första delen på Nintendo 64. Ett annat lanseringsspel till Gamecube var spelet Pikmin. Även det ett kul och intressant spel med ett grymt spännande spelkoncept, men inte ett mästerverk som kunde sälja konsolen. Särskilt inte om man jämför med Xbox som släpptes nästan samtidigt och lanserades tillsammans med det actionfyllda fps – spelet Halo: Combat Evolved. Halo var ett typiskt sådant spel som på egen hand kunde sälja en konsol.
Gamecube däremot saknade de riktigt starka titlarna vid lanseringen. Redan sommaren 2002 blev det ändring på det. Nintendo visade upp mer av ett par efterlängtade spel, nämligen ett nytt Mario – spel och ett nytt Zelda – spel samt actionäventyret Metroid Prime från Retro Studios. De spelen borde egentligen lyckats rädda Gamecube men konsolen lyckades inte hämta sig efter en tuff stat och konkurrensen från Playstation 2 och Xbox var knivskarp. Inte ens plattformsspelet Billy Hatcher som bjöd på lite påskpyssel i form av att samla in ägg lyckades vända trenden. Påskpyssel är annars något som är riktigt roligt och som fler borde pröva på. Gillar man inte att måla ägg på riktigt kan man ju alltid försöka sig på att göra lite pixelkonst i Mario Paint.
Gamecube blev ingen succé men har fantastiska spel.