3 myter om animerade filmer

Animerade filmer kan vid första anblick uppfattas som ett lite läskigt och mystiskt sett skapa filmer inom marknadsföring och reklam. Anledningen är att animerade filmer använts ganska lite inom traditionell marknadsföring. Resultatet av detta är att det finns vissa missuppfattningar om animerade filmer som du kan ha hört vid något tillfälle.

Här presenteras därför de tre vanligaste myterna och verkligheten med att arbeta med animering i din marknadsföring. Läs vidare!

3 myter och verkligheten bakom animerade filmer

1. Animering är barnsligt – Det första som många tänker på när de hör animering är att det är barnsligt och lustigt. Sanningen är att animering inte alltid behöver vara barnsligt eller lustigt. Tänk bara på det enorma utbudet av rörlig grafik som numera visas i allt från dataspel till informativa instruktionsfilmer. Myten har sina rötter från de tidigaste exemplen på animerade filmer som riktades mot barn och även baserades på sagor. Sedan dess har denna uppfattning fastnat och många antar fortfarande att animerade filmer används för att underhålla barn.

Dagens animerade filmer är mycket mer universella och används flitigt inom marknadsföring och reklam. I motsats till myten om att animering är barnsligt används det som en distinkt metod för skapa en kort animerad företagsfilm, långt ifrån vad myten får dig att tro. Om du inte är övertygad kommer du att häpna av Explainers sammanställning av produktioner. Explainer är inte vilket företag som helst eftersom de är ledande i branschen för företagsfilm, animerad reklamfilm och informationsfilm. Explainer har jobbat med många välrenommerade organisationer som Vattenfall och Finfa som är en del av Svenskt Näringsliv.

2. Datorn gör hela arbetet – En annan myt om animerade filmer är att datorn gör det mesta av arbetet. Sanningen kan inte ligga längre bort från sanningen! Faktum är att skickliga animatörer och projektledare gör det hårda arbetet, datorn är bara ett verktyg som underlättar processen. Vidare kommer all kreativitet och fantasi från animatörens och projektledarens hjärna – inte datorn eftersom den naturligtvis inte kan tänka. Av denna anledning räcker det inte med att köpa en kraftfull dator för att skapa animerade filmer. Vad du behöver är en expert i branschen som Explainer. Experten plockar ut essensen av det du vill kommunicera och lägger ner sin själ för att skapa en högkvalitativ produktion.

3. Snabbt och billigt – Många kan uppfatta animering som något billigt och snabbt med enkla bilder, eller att det är budgetalternativet till otecknat. I själva verket är animering en lång process där teamet måste skapa en berättelse, göra en storyboard, designa karaktärer och skapa animationsrörelser. Många timmar ligger bakom varje liten sekvens i animering. Glöm inte heller bort att du får vad du betalar för, ju mer du betalar desto högre kvalitet på produktionen.

Leave a Reply

mts_best